دوشنبه 29 تیر 1388  09:16 ب.ظ    ویرایش: یکشنبه 21 آذر 1389 05:49 ب.ظ

علی رغم توسعه تكنولوژی ،صنعت كشتیرانی حتی با وجود سنگین تر شدن ترافیك در مسیرهای موجود و مسیرهای جدید در قطب شمال گامهای كمی برای سبزتر شدن خود برداشته است در واقع بیشتر تلاشهای اخیر برای مقابله با مشكلات، با مقاومت مواجه شده است كه این مقاومت كمتر توسط صنایع كشتیرانی و بیشتر توسط شركتهای نفتی بزرگ عرضه كننده سوخت های آلاینده صورت گرفته است.

 

به گزارش مانا ،كشتیرانی نسبت به صنایع هوایی به میزان دو برابر دی اكسید كربن در هوا منتشر می كند بنابراین مسئولیت بیشتری در این زمینه دارد با این وجود خطوط هوایی پیوسته در جهت پیشرفت و اصلاح و بهبود شرایط خود گام بر می دارند.
بعضی از دریانوردان به مواد منتشر شده توسط كشتی ها كه در اثر سوزاندن سوخت های سنگین تولید می شود به علت غلظت آنها " ماست سیاه" می گویند
به اعتقاد محققان با نشستن این دودها بر روی یخ ها در قطب، گرما توسط یخ ها جذب شده و به این ترتیب سرعت ذوب شدن یخ ها افزایش می یابد.
موتور كشتی نیز مقدار زیادی نیتروژن تولید می كند كه به رشد انفجاری خزه ها در دریا كمك می كند این خزه ها در هنگام تجزیه، اكسیژن زیادی را مصرف می كنند كه باعث ایجاد مناطق مرگ دریایی در محل ترافیك سنگین كشتی ها در آب می شود، مانند دریای بالتیك.
باید به این نكته نیز توجه داشت كه حجم آلودگی ناشی از فعالیت كشتیرانی ها در كنار رشد اقتصاد و تجارت جهانی بطور مستقیم افزایش می یابد به گفته Achim Steiner مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل به علت اینكه كشتیرانی كمتر از صنایع دیگر در چشم است، در طولانی مدت به آن توجهی نشده و به انتهای برنامه های روزانه رفته است.
با این حال در آوریل 2008 میلادی سازمان بین المللی دریانوردی كاهش سولفور موجود در سوخت دریایی را كه از سال 2010 در همه كشتی ها به كار گرفته خواهد شد، مطرح كرده است همچنین طرحی را در جهت كاهش اكسید نیتروژن منتشره از موتور كشتی های نوساز از سال 2011، با سازماندهی در جهت انطباق همه معیارها در اكتبر ارائه كرده است.
البته این سازمان همچنان در حال کار بر روی معیارهای جداگانه جهت مواجه با بیشتر مباحث مشكل آفرین در زمینه انتشار دی اكسید كربن است.
کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی 27 كشور اتحادیه اروپا است نیز سال قبل اعلام كرد که اگر IMOدر تهیه یك طرح یا پیشنهاد در مورد کاهش دی اكسید كربن کشتی ها تا انتهای سال كم كاری كند، خود به امر قانون گذاری در این زمینه خواهند پرداخت، شاید با شامل كردن كشتیرانی ها در برنامه تجارت كربن اروپا بتوان صاحبان كشتی را مجبور به جبران خسارت وارده در اثر آلودگی های ایجاد شده توسط آنها به سایر بخش ها نمود .
صنایع كشتیرانی پیشنهادات سازمان بین المللی دریانوردی را حمایت می كنند زیرا این پیشنهادات بطور جهانی بكار گرفته شده و به آرامی معرفی می شوند. اما صنایع سوخت مستقیماً درخواست تجدید نظر و بازنگری بیشتر اصول مهم را دارند مثلاً اصلی كه یك سقف جهانی در مورد سولفور موجود در سوخت های دریایی از حداكثر سطح جاری كه 5/4 درصد است به 5/. درصد تا سال2020 را مطرح می كند.
به گفته خانم مولر دبیركل گروه صنعتی Europia صنایع سوخت قادر به ایجاد سریع عملیات پالایش كافی نخواهد بود و چون پالایش به تولید گازهای گلخانه ای خروجی كمك زیادی خواهد كرد شركتهای نفتی جریمه شده و خسارت خواهند دید.
مطابق با مطالعه صورت گرفته در سال 2007 برای موسسه آمریكایی پترولیوم ، این امر می تواند هزینه ای بالغ بر 126 میلیون دلار در طول 13 سال برای سرمایه گذاری در تجهیزات و مواد شیمیایی جایگزین بجای سوخت های آلوده كننده كه به اندازه كافی پاك تر از گازوئیل هستند جهت عرضه به صنعت كشتیرانی تحمیل كند همچنین مطالعه نشان می دهد كه صنعت باید روی هر بشكه 13 تا 14 دلار بطور مستقیم به اپراتورهای كشتی نیز بپردازد.
•چه اقداماتی در زمینه رفع این مشكل تاكنون صورت گرفته است؟
هم اكنون Wallenius Willesmsen logistics، كه در نروژ و سوئد واقع شده ، از سوخت های كه به میزان كمتر از نصف مقدار، سولفور دارد استفاده می كند كه تحت قوانین دریایی بین المللی ارائه شده مورد نیاز خواهد بود. Lena Blomqvist كارشناس محیط زیست Wallenius ، در توضیح اینكه چرا شركتها در حال آماده شدن برای سوخت پاك تر هستند گفت: ما می دانیم كه مشتریان، شركتهای كشتیرانی سبزتر را به عنوان بخشی از زنجیره عرضه خود می خواهند.
بعضی از شركتهای كشتیرانی در حال سرمایه گذاری در موتورهای دریایی كاراتر كه گرمای هدر رفته را بیشتر جذب و تبدیل به انرژی كند هستند، در حالیكه سوخت كمتری مصرف كرده و آلودگی كمتری تولید كند. اما صدها كشتی هم اكنون در اطراف جهان در دست ساخت می باشند و تنها مشتی از آنها شامل آن تكنولوژی هستند.
برخی دیگر كشتی را با سرعت كمتری می رانند تا مصرف سوخت و انتشار دی اكسید كربن را بطور ویژه كاهش دهند. تعدادی از شركتها حتی اقدام به آزمودن نیروی باد و دریانوردی با بادبان كرده اند اما این راههای ابتدایی ممكن است با اصول مهمی چون سرعت و پایایی در تجارت در تضاد باشد.
در گوتنبورگ سوئد، خدمه كشتی ، كشتی را به سیستم مركزی متصل كرده تا از سیستم الكتریكی واقع در ساحل استفاده كنند كه این كار با اتصال یك دو شاخه بزرگ صورت می گیرد كه در زمان 10 دقیقه امكان پهلوگیری را فراهم می كند این تكنولوژی مانع از انتشار سولفور، نیتروژن و ذرات منتشر شده در اثر پهلوگیری كشتی ها در مناطق نزدیك شده و نیز صدای موتور را كاهش می دهد.
این سیستم در گوتنبورگ در هشت سال قبل و بعد از اینكه Stora Enso، كه یك شركت سوئدی در زمینه انرژی است، از بندر خواست تا به آنها در بهبود وضعیت محیط زیست كمك كند، بكار گرفته شد هزینه های انجام شده برای سیستم از 70 هزار یورو (حدود 109 هزار دلار) تا 640 هزار یورو برای هر خروجی متغیر بود و بزرگی آن بستگی به این داشت كه اتصال به شبكه انرژی واقع در مجاورت چگونه آسانتر است. در گوتنبورگ ، هزینه های سیستم بین دولت سوئد، Stora Enso و بندر تقسیم شد الكتریسیته از شبكه محلی تامین می شود اما Stora Enso میزان خیلی كمی هزینه اضافی برای الكتریسیته سبز تولید شده توسط توربین های بادی می پردازد.
یك فاكتور پاگیر در زمینه توسعه این شیوه تفاوت در بسامد (فركانس) الكتریكی كشتی هاست فاكتور دیگر هزینه بالاتر انرژی الكتریكی در مقایسه با سوخت فسیلی كه هیچ مالیاتی بابت آن پرداخت نمی شود است تاكنون درخواست بندر جهت معافیت پرداخت مالیات برای استفاده از انرژی ساحلی نادیده گرفته شده است، كه اداره بندر گوتنبورگ را ناامید كرده است.
بارانهای اسیدی حاصل از منابعی چون كشتیرانی منجر به تغییر رنگ بسیاری از سنگها و آثار تاریخی می شود، همچنین كاهش میزان شیلات، تخریب زیستگاه آبزیان، بیماریها و .... همه از اثرات آلودگی های ناشی از كشتی ها است.
با توجه به زیانهای وارده به علت این آلودگی ها در بنادر تهیه و ارائه راه حل های جدید و رفع مشكلات پیش روی راه حل های كنونی باید هر چه سریعتر مد نظر قرار گیرد. برای درك بهتر اهمیت این موضوع زمانی را تجسم كنید كه برای گرفتن یك ماهی از یك رودخانه قلاب دیگر كارایی ندارد و باید تور بزرگی را برای گرفتن چند ماهی در رودخانه بیندازید البته اگر ماهی های صید شده برای استفاده سالم و عاری از آلودگی باشند!؟

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

SeaTrade & Transport

زكات علم آموختن آن به دیگران است