سه شنبه 27 تیر 1396  10:52 ق.ظ    ویرایش: سه شنبه 27 تیر 1396 11:03 ق.ظ

در پی گسترش تجارت الکترونیک در دهکده جهانی، فرآیندهای بزرگ و کوچک تجارت نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند. این امر برای بازرگانان و تجار فرصت ها و تهدیدهایی را ایجاد نموده است. در صورتی که بازرگانان با این فرایندهای الکترنیکی تجارت آشنایی کافی داشته باشند، امر تجارت سریعتر، مطمئن تر، آسان تر و ارزان تر میسر خواهد بود، این در حالی است که عدم آشنایی تجار با این کانیزم های الکترونیکی سبب بروز برخی مشکلات و صرف هزینه و وقت بسیار جهت رفع آنها میگردد.
یکی از این مکانیزم های الکترونیکی تجارت در ایران سیستم ثبتارش می باشد که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی گشته است که در راستای ایجاد ارتباط اثربخش و کارا میان بازرگانان، زارت صنعت معدن و تجارت، بانک ها و نهادهای مالی مربوطه، بانک مرکزی، گمرک و … عمل مینماید.

Untitled-1

به سبب آنکه تمامی ثبت سفارشات بازرگانی از طریق این پرتال الکترونیکی صورت میگیرد، آشنایی نسبی برای کاربری آن برای تمامی بازرگانان ایرانی ضروری می باشد. برای آشنایی با این سیستم فرایند واردات یک کالا به طور اجمالی در مراحلی که نیاز به استفاده از سیستم ثبتارش میباشد، مورد بررسی قرار میگیرد.

اگر فرایند واردات را به صورت شماتیک ساده شده زیر در نظر بگیریم:

Untitled-2

پس از نهایی شدن پروفرما فی مابین فروشنده و خریدار می بایست این پروفرم در سایت ثبتارش به ثبت برسد، بدین منظور پس از ورود به سایت ثبتارش از منو سمت راست گزینه “ثبت سفارش جدید” را انتخاب می نماییم، که در منو باز شده میبایست دو قسمت زیر تکمیل گردند:

Untitled-3

۱- مشخصات کلی (در این بخش تمامی مشخصات کلی تکمیل میگردد که شامل نحوه پرداخت، مبلغ پروفرما، مشخصات پروفرما از جمله فروشنده، گمرک ورودی، مبدا و مقصد کالا و … می باشد.) (تصویر بالا)
۲- مشخصات پروفرمای کالا ) در این بخش کلیه مشخصات فروشنده و کالا درج می گردد. لازم به ذکر است که برای ثبت اطلاعات فروشنده میبایست قبلا در صفحه اصلی در بخش ثبت فروشندگان جدید، فروشنده پروفرمای خود را به ثبت رسانیده و “شناسه فروشنده” دریافت نمایید.

علاوه بر این اطلاعات تک تک محصولات پروفرما از جمله تعداد، قمیت FOB کالا، وزن، کشور سازنده، کد تعرفه محصول و سایر اطلاعات مربوطه مورد نیاز میباشد. (تصویر پایین)

Untitled-4

پس از درج این اطلاعات با ذخیره کردن آنها به بخش “ثبت و ادامه” رسیده که در این مرحله با انتخاب گزینه در صفحه پایانی این بخش یک “شناسه ثبت سفارش” شماره ۷ رقمی همانطور که در کادر قرمز مشخص شده است داده میشود، (تصویر پایین)

Untitled-51

پس از این مرحله نیاز به بارگزاری (آپلود) اسنادی همچون پروفرما تایید شده، فرم های جانبی بسته به نوع کالا (مثل فرم لایه اوزن و … ) میباشد.
– شایان ذکر است که این کد ۷ رقمی به معنای پایان ثبت سفارش نمی باشد بلکه، پس از تایید کارشناس در وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش” پیگیری سفارشات” امکان پرداخت کارمزد ثبت سفارش فراهم می گردد، و پس از پرداخت اینترنتی این مبلغ، سفارش شما در سیستم وزارت بازرگانی تایید و ثبت نهایی میگردد و یک شماره ۸ رقمی “مجوز ثبت سفارش” و یک “تاریخ ثبت سفارش” به سفارش شما تخصیص پیدا میکند.


منبع : tarkhis724.com

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

SeaTrade & Transport

زكات علم آموختن آن به دیگران است