دوشنبه 9 آبان 1384  08:19 ب.ظ    ویرایش: - -
نوع مطلب: حمل و نقل ،

فصل دوم

تاریخچه فورواردر

قدیم ترین تمدن بشری در سواحل دریاها و کنار رودخانه ها بوجود آمد و در همین نواحی اولین مبادلات کالا شروع گردید و تجارت روبه توسعه نهاد . حمل و نقل و تجارت هردو از بنادر شروع شدند و پس از آن در خشکی گسترش یافتند . فعالیت تجاری در 2000 سال قبل از میلاد در فنیقیه و بین 500 تا1000 سال قبل از میلاد در رم و پس از آن ایجاد را ه های مشهوری مانند جاده ابریشم بین اسیا و منطقه مدیترانه تماماً شاهد این مدعا هستند .امروزه نیز همچون ازمنه گذشته قسمت اعظم محمولات از طریق دریا حمل می گردد (90 درصد کالاها به وسیله کشتی ، 9 درصد به وسیله راه آهن و کامیون و خط لوله و کتر از درصد با هواپیما).

قدمت خدمات فورواردر به قرن دهم مطلادی باز می گردد . در این زمان  فورواردر فعالیت خود را با انبارداری کالا در بنادر و شهرها شروع نمود .در ابتدا به عنوان عامل Agen  از طرف صاحب کالا عمل می کرد و خدمات دیگری از قبیل تخلیه و بارگیری کالا و حمل و نقل را نیز انجام می داد .در آن زمان صفت مشخصه فورواردر دارابودن انبار ، آشناطی با جاده ها و مسیرهای مناسب و آشناطی با حمل کنندگان بود .بعداً تخصص هایی در زمینه ارتباطات ، بسته بندی کالا و مسائل گمرکی نیز بدست آورد.

با کشف قاره امریکا در سال 1492 تجارت جنبه جهانی وسیع تر پیدا نمود و به تدریج مر کز تجارت دنیا از منطقه مدیترانه به منطقه اقیانوس اطلس منتقل گردید . در سده شانزدهم میلادی فورواردرها یی بوجود آمدند که خود بارنامه صادر می کردند . بعضی از آین فورواردرها یی بوجود آمدند که خود بارنامه صادر می کردند .بعضی از آطن فورواردرها هنوز فعال هستند . در آین سده تحولات زیادی در ایجاد راه ها ، پل ها ، بنادر و انبارهای بزرگ گمرک بوجود آمد که خود کمک زطادی به پیشرفت حمل و نقل نمود.

در ابتدای قرن هیجدهم فورواردرها شروع به جمع آوری کالا از صاحبان انها به قصد حمل به مقصد نهاطی نمودند و فعالیتهای گستردهای در این زمینه ها به عمل آوردند .در این زمان فورواردرها شروع به خرد بیمه نمودند و خدمات انها تا حدودی جهت صاحبان کالا مشخص گردید در ضمن خدمات بانکی را که قبلاً انجام می دادند تقرطباً رها ساختند اختراع کشتی های تجاری و لوکومتیو (اولین کشتی بخار به وسیله فولتون در سال 1817 و اولین لوکومتیو به وسیله Trevithick  درسال 1802 ساخته شد)، باعث تحول عمده ای در امر حمل و نقل و رشد هرچه بیشتر فورواردرها گردید.

توسعه خطوط آهن در اروپا در سال های 1830 تا1870 و در سال های بعد در سایر نقاط دنیا از دیگر اقداماتی بود که باعث توسعه حمل و نقل و فعال تر شدن فورواردرها گردید . توسعه راه آهنکه در این زمینه عمده ترین وسیله زمینی حمل کالا بود باعث شد که نرخ حمل بار با راه آهن برابر یک دهم نرخ حمل ابر با گاری شود .در این اثنا رقابت شدیدی بین راه آهن و خطوط کشتیرانی بوجود آمد که موجب پایین آمدن نرخ حمل  و نقل کالا گردید .دراین دوره فورواردرها جای خاصی در اقتصاد کشورها احراز نمودند و در زمینه ارائه نرخ های مناسب تخصص یافتند.

در پایان قرن نوزدهم توسعه صنایع اتومبیل سازی و ساخت لوکومتیوهای برقی باعث تحرک بطشتری در حمل و نقل و تجارت بین المللی گردید .(درسال 1876 Otto  اولطن موتور بنزینی را ور در سال 1885 Benz اولین اتومبیل را ساخت و اولین موتور دیزلی در سال 1897 ساخته شده ،) در این دوره اروپا به صورت مرکز ساخت کالاهای مصرفی درآمد و لذا نقش فورواردر در اروپا مهمتر از سایر نقاط دنیا گردید  . این امر باعث شد که فورواردرهای  اروپا بیشتر در نقش صادرکننده کالا عمل نمآیند . در این زمان به علت توسعه صنعت و تجارت در امریکا حرفه فورواردر ی در این قاره نیز توسعه چشمگیری پیدا نمود و ارتباط نزدیکی بین فورواردهای اروپا و امریکا در زمینه آموزش های حرفه ای و همکاری مشترک بعمل آمد .در این ایام اتحادیه فورواردها در شهر لایپزیک در 19 ژانویه 1880 برگزار گردید.

در سایر قاره ها فورواردها عمدتاً در امر واردات فعالیت می کردند و بیشتر حالت عامل دریافت Receiving Agent  و حق العمل کار گمرک Customer Broker را داشتند . به همان نسبتی که کشورهای در حال توسعه در صنعت پیشرفت نمودند و محصولات صنعتی تولید  و صادر کردند ، فورواردها نیز در این کشور ها در امر صادرات فعال شدند و نقش یک فورواردر واقعی را بازی کردند اطن روند ابتدا در کشورهای آسیای شرقی و امریکای جنوبی شروع شد .در ابتدای قرن بیستم با ایجاد و توسعه حمل و نقل هوایی حمل بار به وسیله هواپیما شروع شد و بعد از جنگ جهانی اول در دهه های بیست و سی این قرن توسعه بیشتری پیدا نمود . حادثه مهمی که در فاصله بین دو جنگ جهانی به وقوع پیوست ، همکاری بیطططشتر بین فورواردها در سطح بین المللی بود که منجر به تشکیل فدراسیون بین المللی انجمن های فورواردها FIATA در 31 می 1926 با شرکت کمیته های ملی فورواردها از 16 کشور در شهر وین گردید.

در طول جنگ جهانی دوم توسعه فعالیت فورواردها متوقف گردید ولی بعد از جنگ حمل و نقل هوایی رشد و توسعه چشمگیری یافت  وشرکتهای هوایی برنامه های منظم حمل بار ایجاد نمودند . موضوع مهم دیگر در این دوره رشد و توسعه چشمگطر حمل و نقل جاده ای بود که در قرن  گذشته در مقابل راه آهن به زانو در آمده بود .این رونق تا به امروز نیز ادامه دارد و در این رابطه فورواردر نقش به سزایی ایفا نموده است.

استفاده از کانتینر

استفاده از کانتینر Container پدیده جدید دیگر این سال ها می باشد . کانتینرهای استاندارد از سال 1965 به بعد مورد استفاده قرار گرفتند ، این امر باعث کاهش هزینه حمل منجمله هزینه بسته بندی گردید .استفاده از کانتیریکی از ابزار عمده کار فورواردها محسوب شده  و با استفاده از این وسیله حمل مطمئن که حمل از محل تولید به محل مصرف Door to Door را ممکن می سازد و در حقیقت فورواردرنقش واقعی خود را به نمایش گذارد.

امروزه حدود 70 الی 80 درصد کالاهایی که کانتینر حمل می گردد به وسیله فورواردها انجام می گیرد . استفاده از کانتینر مزیت های ذیل را در بر دارد:

-            جلوگیری از شکستگی ، پاره شدن ریزش،... و سرقت کالا

-            کم شدن هزینه های بسته بندی و تخلطه و بارگیری

-            حمل شدن محموله به صورت یکجا

-            حمل از محل تولید به محل مصرف

-            سرعت بیشتر در امر تخلطه و بارگیری کالا

 

فورواردر بعد از دهه پنجاه

از دهه پنجاه به بعد به علل زیر فورواردر ها نقش مهم تری پیدا کردند و خدمات خود را در سطح وسیع تری ارائه نمودند :

-            افزایش تولید کالاهای مصرفی و احتیاج به حمل و نقل سریع آنها به محل مصرف که مستلزم پایین آمدن هزینه حمل و نقل می باشد باعث گردید که فورواردها پا را جلو گذاشته و وارد مرحله طراحی حمل و نقل شوند تا کالا سریع تر و ارزان تر به مقصد برسد.

-            با متنوع شدن کالاها به وسیله تولید کنندگان در جهت رقابت بایکدیگر فورواردرها هم خدمات خود را متنوع تر نمودند .

-            پیروی از شعار اینکه انتقال کالا از مبدا به مقصد به وسیله یک سازمان با تاکید برسرعت و ایمنی بیشتر انجام گیرد ، فورواردرها را در زمینه ارائه خدمات خود فعال تر نمود.

-            با توجه به پیشرفت های فوق که باعث رشد و توسعه فعالیتها ی فورواردرگردید ، نیازهای صاحبان کالا نیز در روند رشد و فعالیت فورواردرها تاثیر اساسی داشته است . صاحبان کالا همواره دنبال راه حلی بودند که بتوانند بدون افزایش هزینه حمل ، درمدت  زمان معقول کالای خود را به مقصد برسانند همچنین دنبال شخصی بوده اند که بتوانند در مورد اسناد و چگونگی صدور آنها نظر مشورتی و راهنمایی های لازم را ارائه بنماطند . زمانی که باید کالا در یک مسیر طولانی و با چند وسیله مختلف حمل شود صاحب کالا می بایست ریسک و مشکلات بیشتری را تحمل نماید و هزینه بیشتری بپردازد .به وضوح احساس می شد که صاحبان کالا قدرت چانه زدن زیادی با صاحبان وسیله حل کند .

 

 

توسعه حمل و نقل ترکیبی

توسعه حمل و نقل ترکیبی که ناشی از پیشرفت ها ی فوق الذکر می باشد عملاً نقش متصدی حمل و نقل ترکیبی multimodal Transport Operator  را به عهده فورواردر گذشته است . صاحبان کالا در بسیاری از کشورها امروزه دنبال سازمانی هستند که بتوانند کلیه خدمات مربوط به جابه جایی کالا را total Logostic  package به آن ها ارائه کند (منظور از لجستیک در اینجا عبارت است از جابجایی کالا در فاصله زمانی و مکانی به نحوی که ارزش افزوده اقتصادی مناسبی به مواد اولیه یا کالای ساخته شده بدهد)، صاحبان کالا بدین وسیله خود را از تمام مشکلات مربوطه فارغ می سازند . کالای خود ار در مبدا برای فورواردر احتیاج به داشتن اطلاعاات کافی و مدیریت قوی و حرفه ای دارد . داشتن چنی« اطلاعاتی امروزه با استفاده از سیستم های کامپیوتری EDI برای فورواردرها گردیده است .

نقش سیستم های الکترونیک در رشد و توسعه فورواردرها در سال های اخیر چشمگیر بوده و این امکان را که بتوانند سریعاً به تمام اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کند در اختیار آنها قرارداده است .سیستم های نرم افزار متعددی امروزه در دنیا بوجود آمده است که اطلاعات لازم را در اختیار فورواردرها در تمام جهان قرار می دهد . در زمینه سخت افزار نیز همکاری های لازم در سطح بین المللی و از طریق سازمان فیاتا به عمل می آید.

 

آخرین وضعیت فورواردر و آینده آن در جهان

در بیست سال گذشته نقش فورواردر تغییر زیادی کرده است و فورواردر دیگر تنها عامل دریافت نیست که تواماً نمایندگی چند حمل کننده را داشته باشد بلکه با هدف به حداقل رساندن هزینه حمل اقدام به صدور بارنامه واحد و قابل معامله می نماید که برای تمام مسیر حمل نافذ است و در بانک های بینالمللی مورد عمل قرار می گیرد . فورواردر ها از طریق سازمان فیاتا و سایر اتحادیه های بینالمللی مربوزه در پی ایجاد جایگاه بایسته خود در سطح بین المللی می باشند .فورواردر ها با استفاده از امکانات کامپیوتری در آینده به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا می کنند و در نتیجه با کارایی بیشتر وظایف خود را انچام خواهند داد.

اخیراً فعالیت فورواردرها در زمینه توزیع کالا به حد بالایی رسیده است . این نقش در آینده نیز گسترده تر خواهد شد به این نحو که نگهداری و کنترل انبار مشتریان را به عهده می گیرند و در موعد مقرر کالاهای مورد نیاز را به آنها تحویل می دهند .امروزه کار توزیع صنایع غذایی ، سردخانه ها ، منسوجات، لوازم یدکی و غیره به فورواردرها سپرده شده است که برنامه ریزی حمل از انبار تا بازار مصرف و حتی ویترین مغازه ها را انجام می دهند.

دیگر از فعالیت هایی که فورواردرها مشغول ان هستند موضوع JIT-Just in timeمی باشد. این ایده بر این مبنی است که تنها هدف جابجایی کالا به نحو احسن نیست بلکه بموقع رساندن کالا نیز اصل مهمی بحساب می آید . در این رابطه خریدار کالا به جای سفارش کالا به تولید کننده نیاز های خود را به فورواردر عنوان می نماید و فورواردر کالاهای مورد نیاز او را به موقع به او تحویل می دهد .این سیستم باعث کاهش هزینه انبارداری و هزینه فرصت از دست رفته نگهداری کالا در انبار می شود و خرطدار را مطمئن می نماید که راس موعد مقرر کالا در اختیاز او خواهد بود.

اروپای متحد با ایجاد بازار واحد اروپایی باعث از دست رفتن هزاران شغل در گمرک و نقاط ورودی و خروجی کالا در اروپا گردیده است .این امر اثر مهمی بروضعیت فورواردر ها خواهد داشت .تنها راه حلی که در مقابل فورواردرها قرار دارد ، ادغام در یکدیگر و تشکیل موسسات بزرگ فورواردری می باشد که بدین وسیله بتوانند بر این مشکل غلبه نمایند.

با توجه به موارد فوق و پیشرفت تکنولوژی و تجارت بین الملل به نظر می رسد که فورواردر در آینده جایگاه مناسب تری پیدا کرده و نقش مهم تری در حمل و نقل بین المللی لیفا خواهد کرد.

 

   


نظرات()  
Malik
شنبه 21 فروردین 1389 07:11 ب.ظ
Thanks and regards.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

SeaTrade & Transport

زكات علم آموختن آن به دیگران است