یکشنبه 9 آبان 1389  11:24 ق.ظ    ویرایش: پنجشنبه 19 خرداد 1390 12:41 ب.ظ


رنگ زدن كشتی

مقررات و آلودگی های دریایی مربوط به رنگ های به كار رفته در كشتی ها یك مسئله مهم است در واقع تكنیكهای جدید رو به جهتی پیش می روند كه با كمترین هزینه از مواد طبیعی جهت جلوگیری از چسبیدن موجودات به كشتی استفاده كنند، در حالی كه این مواد از رنگ های استفاده شده روی كشتی به درون آب نفوذ نكنند و موجب آلودگی نشوند این سؤال که چگونه می توان اکثر مواد شیمیایی را بطورغیر مخرب برای محیط زیست ساخت؟ یك عامل مهم در توسعه تكنولوژی جهت محافظت از محیط زیست جهانی است.

صدف ها و دیگر موجودات زنده ای كه به زیر بدنه كشتی می چسبند موجب كاهش سرعت و دیگر مشكلات در دریانوردی و مانور كشتی می شوند. همچنین اگر این موجودات به لوله های تغذیه آب بچسبند مثلا به لوله های آب دستگاه مولد نیرو موجب اختلال درجریان آب خواهند شد که صدمات و خسارات زیادی به بار خواهند آورد بنابراین به منظور جلوگیری از چسبیدن این موجودات زنده دریایی به كشتی كه یك مسئله مهم است استفاده از رنگ های شیمیایی بطور گسترده ای رواج یافت - استفاده ازموادی که بصورت مداوم پوشش جدیدی ایجاد می کنند- در واقع این رنگ در آب دریا تجزیه شده و حل می شود و در نتیجه سطح جدیدی از رنگ همیشه روی بدنه وجود دارد مانند اینكه تازه آن را رنگ كرده اند.
این امر موجب كارایی بالایی درجلوگیری از رسوب و مانع از چسبیدن موجودات دریایی به كشتی می شود با این وجود مجوز استفاده از رنگهای شیمیایی با سمیت بالا وحل شدن مقادیر زیادی از این مواد سمی در آب دریاها یکی از عامل های اصلی درآلودگی آبها بوده است. استفاده از تركیبات آلی قلع یا ارگانوتین (organtin) از سال 1960 آغاز شد اما باعث صدمات شدیدی به برخی گونه های موجودات دریایی از جمله پرورش صدف های خوراکی در فرانسه طی سالهای 1970شد
در ژاپن اعمال محدودیت داوطلبانه جهت جلوگیری از آلودگی آبها با این مواد از سال 1970 آغاز شد و تولیدکنندگان رنگ بعد از اینكه این مواد به صورت یك ماده شیمیایی خاص تحت قانون مربوط به آزمایش و تولید مواد شیمیایی در سال 1991 قرار گرفتند، تولید آن را متوقف كردند.
در اواخر دهه 1990 ،انواع مختلفی از مواد آلی كه به درون محیط تخلیه می شدند، درنتیجه تاثیراتشان به عنوان مختل کننده غدد‌ مترشحه‌ داخلی‌ شناخته شدند. از هنگامیكه ارگانوتین موجب تغییرجنسیت نوعی صدف حلزونی شد به عنوان یك مختل کننده غدد‌ مترشحه‌ داخلی‌ مورد توجه زیادی قرار گرفت.
علی رغم این سابقه ، كنوانسیون بین المللی كنترل مواد آفت كش مورد استفاده در كشتی ها(Anti-fouling systems Convention) در سال 2001 اتخاذ شد در نتیجه، به كارگیری رنگ های آفت كش(ارگانوتین) و نگهداری آنها روی كشتی از سپتامبر 2008 ممنوع شد. به علت این محدودیت ها، میزان ارگانوتین آب دریا به طور كلی كاهش یافت. با این وجود تا هنگامی كه این مواد ته نشین شده لایروبی نشوند، كنترل و نظارت حتی اگر به طول انجامد باید صورت بگیرد.
اما آیا ممكن است رنگهاى بدون ارگانوتین تولید نمود؟ آیا این امكان وجود دارد كه رنگ های جدیدی جایگزین ارگانوتین شود؟ خصوصا برای كشتی ها، توسعه رنگ هایی كه مانع از چسبیدن موجودات زنده به كشتی و كم كردن اصطكاك بین كشتی و آب شوند امر مهمی است كه باعث افزایش مسافت طی شده با مصرفت سوخت كمتر و در نتیجه آلودگی كمتر هوا می شود
اخیراٌ از Irgarol 1051 و zinc pyrithione (به عنوان عاملانی برای علف کشی و جلوگیری از رسوب موجودات) و دیگر مواد به جای ارگانوتین استفاده می شوند با این وجود، تعدادی از این مواد مورد موضوع ممنوع سازی استفاده قرارگرفته اند و چشم انداز آینده زیاد روشن نیست.
با توجه به این تغییرات احتمالی استفاده از رنگ های آفت كش جدید در آینده مشكل تر خواهد شد اقدامات جدیدی نیز جهت جلوگیری از چسبیدن موجودات زنده دریایی با استفاده از مكانیزم متفاوت از آفت كش ها در حال انجام است.
یك نمونه از آنها استفاده از رنگ هایى است كه لغزندگی سطح را افزایش داده و اصطكاك بین كشتی و آب را كاهش می دهد مانند رنگ های سیلیكونی كه اساسا برای شناورهای تندرو مورد استفاده قرار می گیرد.
البته این رنگ ها نیز معایبی دارند: هزینه این رنگ ها بسیار بالاست و موجودات دریایی در سرعت های پایین توانایی چسبیدن به سطح شناور را پیدا می كنند و استفاده ازاین رنگ ها برای كشتی های اقیانوس پیما كه نمی توانند همیشه با سرعت بالا حركت كنند محدودیت به حساب می آیند.

- تكنیك های جدید با الهام از طبیعت
با استفاده از رنگ های متداول مشكل است كه تعادلی را بین جلوگیری ازآلودگی دریا و افزایش كارایی اقتصادی ایجاد كرد. بنابراین با تمركز روی مكانیزم های طبیعی مقابله با مواد شیمیایی که توسط موجودات زنده دریایی بکار گرفته می شود و مواد شیمیایی ویژه ای که این موجودات جهت رقابت با دیگر گونه ها استفاده می كنند و بکارگیری این مواد جهت جلوگیری از چسبیدن موجودات به كشتی به عنوان آفت كش می توان شیوه های جدیدی را مورد استفاده قرار داد خصوصا باید با الهام از طبیعت رنگی سازگار با محیط زیست تولید کرد.
همچنین لازم است به منظور حداقل كردن خسارات زیست محیطی یك مكانیزم جلوگیری از حل شدن رنگ در آب ایجاد كنیم. به عنوان یك نمونه از این مواد، به تازگی محققان دریافته اند که یك تركیب آلی (ارگانیك) با گروه عاملی ، ایزوسیانید كه در حلزون ها و اسفنج های دریایی وجود دارد مانع از چسبیدن موجدات زنده و دگردیسی لاروهای صدف می شود.
نوعی ترکیب آمیزه ای جدید که با استفاده از نتایج بدست آمده از ترکیب آلی ایزوسیانید ساخته شده است می تواند بعنوان یک ضد رسوب یا آفت کش جدید مورد استفاده قرار گیرد که این مسئله نیز مورد تایید قرار گرفته است.
همچنین اخیرا كشف شده است كه تركیب مشخصی كه در یك نوع كشند قرمز(Laurencia)وجود دارد مانع از چسبیدن صدف ها به کشتی می شود و این در حالیست كه این ترکیب حتی در غلظت بالا نیز هیچ گونه خاصیت سمی نشان نمی دهد.
در واقع تكنیكهای جدید رو به جهتی پیش می روند كه با كمتریت هزینه از مواد طبیعی جهت جلوگیری از چسبیدن موجودات به كشتی استفاده كنند، در حالی كه این مواد از رنگ های استفاده شده روی كشتی به درون آب نفوذ نكنند و موجب آلودگی نشوند.
این سؤال که چگونه می توان اکثر مواد شیمیایی را بطورغیر مخرب برای محیط زیست ساخت یك عامل مهم در توسعه تكنولوژی جهت محافظت از محیط زیست جهانی است.

   


نظرات()  
farnaz
جمعه 1 اردیبهشت 1391 12:21 ب.ظ
مطلب خیلی مفید و جالبی بود ممنون.
علیرضا محمدی
چهارشنبه 10 آذر 1389 02:36 ب.ظ
سلام
آیا پیغام من را دریافت کردید یا خیر؟
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

SeaTrade & Transport

زكات علم آموختن آن به دیگران است