سه شنبه 27 تیر 1396  08:03 ق.ظ    ویرایش: سه شنبه 27 تیر 1396 10:25 ق.ظ

شبکه های اجتماعی امروزه دیگر فقط برای ارتباط بین افراد استفاده نمی شود، بلکه به عنوان ابزاری برای شکل دهی و تعیین آینده کسب و کارها استفاده می شود. امروزه دیگر بازاریابی شبکه های اجتماعی یک علم تخصصی شده است و یکی از بهترین ابزارها برای پیشرفت و گسترش برند کسب وکار در دنیای مجازی و اینترنت تبدیل شده است.

فیس بوک، اینستاگرام، اسنپ چت، لینکدین و توییتر دیگر به عنوان شبکه های اجتماعی ساده نمی باشند و نقش آن ها از ایجاد ارتباط ساده بین افراد فراتر رفته است. این شبکه دیگر الان به عنوان اجزای اصلی در برنامه و استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی هر شرکت قرار گرفتند. 

بازاریابی در شبکه های اجتماعی در نهایت منجر به تبلیغات دهان به دهان الکترونیک می شود که این نوع از تبلیغات باعث می شود تا ارزش و اعتبار پیام بازاریابی شما بسیار بیشتر از سایر حالات باشد و مشتریان جدیدتر بسیار ساده تر به تبلیغ شما اعتماد می کنند ، زیرا زمانی که یکی از آشنایان آنها پیام بازاریابی شما را به اشتراک می گذارد ، فرد پیام تبلیغاتی شما را از طریق یکی از دوستان و آشنایانش دریافت نموده و این به معنی تایید شدن پیام شما توسط یک فرد آشناست.

اصطلاحات رایج در شبکه های اجتماعی

محتوا: محتوا هر چیزی است که در شبکه های اجتماعی پست میکنید مثل یک متن، عکس در اینستاگرام و یا یک ویدئو در یوتیوب.

مفهوم: اگر محتوا پادشاه است، مفهوم خداست! مثلاً ممکن است یک مطلب خیلی خوب ایجاد کنید ولی آن را در پلت فرم نامناسب قرار دهید. مثلاً ممکن است یک جمله جالب یا یک مطلب کوتاه داشته باشید و آن را در یک وبلاگ با هزاران مطلب قرار دهید به احتمال زیاد این مطلب کوتاه در بین آن ها به چشم نخواهد آمد ولی اگر آن را در توییتر قرار دهید با استقبال بیشتری مواجه میشود زیرا توییتر بهترین پلت فرم برای اشتراک گذاری مطالب کوتاه میباشد.

هشتگ ها: امروزه هشتگ ها تقریباً در اکثر شبکه های اجتماعی مثلا توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، پینترست و … به کار برده میشوند. هشتگ ها در واقع برچسب هایی هستند که موضوع مطلب را مشخص میکنند و به وسیله آن ها محتوای شما راحتتر در شبکه های اجتماعی از طریق کاربران پیدا میشود.

10 قانون اصلی در شبکه های اجتماعی

قانون اول: گوش دهید

موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیازمند گوش کردن است نه حرف زدن. البته در مواقع نیاز شما باید زبان به سخن گفتن هم بگشایید ولی فقط در موارد ضروری. شبکه‌های اجتماعی محل‌هایی هستند که کاربران نظرات‌شان را در مورد چیز‌های مختلف به اشتراک می‌گذارند پس شما به عنوان یک بازاریاب شبکه‌های اجتماعی باید اول خوب به حرف‌های آنها گوش دهید سپس در جهت برطرف کردن مشکلات انها یا ایجاد تجربه‌ای بهتر برای‌شان برآیید.

قانون دوم: تمرکز کنید

زمینه‌ی موفقیت در هر کاری تمرکز بر روی آن کار است. برای ساخت یک نام تجاری موفق در شبکه‌های اجتماعی هم تمرکز یکی از نیازهای اساسی است. در کل تمرکز در شبکه‌های اجتماعی شانس شما را برای موفقیت و شناساندن بهتر برند تجاری‌تان به مردم افزایش میدهد. 

قانون سوم: کیفیت

کیفیت کار در بازاریابی شبکه‌های جتماعی از آن مواردی است که باید به شدت روی آن حساس باشید و حتی اگر لازم باشد به خاطر آن سر بازاریابان‌تان فریاد بکشید. فراموش نکنید که رقابت در شبکه‌های اجتماعی بسیار تنگاتنگ تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. شما اگر ۱۰۰۰ مطالب با کیفیت، قابل خواندن و به اشتراک‌گذاری داشته باشید بهتر از این است که ۱۰۰۰۰ مطلب داشته باشید که فاقد کیفیت لازم هستند و نمی‌توانند با کاربر ارتباط برقرار کنند.

قانون چهارم: صبر و شکیبایی

ضرب‌المثل فارسی «گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی» در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بسیار کاربرد دارد. هیچ مارکتینگ و هیچ کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی یک شبه موفق نمی‌شود و برای به ثمر نشستن آن صرف وقت نیاز است.

قانون پنجم: ترکیب با موتور‌های جست‌وجو

اگر شما مطلب فوق‌العاده و با کیفیت را شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید آن مطلب قطعا توسط کاربران در وب‌سایت‌هایی مانند فیس بوک، توییتر و لینکدین به اشتراک گذاشته می‌شود. این به اشتراک‌گذاری و بحث، راه خود را به طرف موتور‌های جست‌وجو پیدا خواهد کرد و در آن‌ها ایندکس خواهد شد و بار بعد هر کسی نام شما را در گوگل یا بینگ جست‌وجو کند به مطالب شما در شبکه‌های اجتماعی یا نظرات خوب یا بد دیگران در مورد برند شما هدایت خواهد شد. فراموش نکنید که این مورد در گرو به اشتراک‌گذاری مطالب با کیفیت توسط شما و بازنشر شدن این مطالب توسط کاربران‌تان است.

قانون ششم: اثر گذاری

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی زمانی مثمر ثمر خواهد بود که با چاشنی اثر‌گذاری بر مخاطب آمیخته شود. اصولا تبلیغات و مارکتینگی که نتواند بر مخاطب اثر بگذارد بی‌فایده است. به عنوان یک بازاریاب شبکه‌های اجتماعی سعی کنید هر روز مقداری از وقت خود را صرف سنجش میزان اثر‌گذاری تبلیغات و مارکتینگ خود در شبکه‌های اجتماعی کنید. با افراد تماس بگیرد و سعی کنید رابطه‌ای خوب را با آنها رقم بزنید.

اگر شما موفق شوید با افراد رابطه‌ای خوب را رقم بزنید آنها هم در پاسخ مطالب شما را به دنبال‌کنندگان خود پیشنهاد خواهند داد که به راحتی می‌تواند نام تجاری شما را بیش از پیش به همه بشناساند.

قانون هفتم: ارزش

اگر شما تمام وقت خود را مستقیما صرف توسعه و ترویج خدمات و محصولات کنید، قطعا افراد دیگر تمایلی به شما نخواهند داشت. شما باید چاشنی ارزش را به ارتباطات خود اضافه کنید تا بر اثر‌گذاری بازاریابی خود بیفزایید. تمرکز بیش تر بر روی تولید محتوای با ارزش و در عین حال توسعه روابط با افراد می‌تواند بهترین ارزش‌های را برای نام تجاری شما به ارمغان بیاورد. زیرا در این صورت، خود افراد به بهترین کاتالیزگر برای بازاریابی شما تبدیل خواهند شد.

قانون هشتم: تشکر و قدردانی

قطعا هر کسی در مقابل کاری که برای دیگری انجام می‌دهد حداقل انتظار تشکری خشک و خالی را دارد. حال شما از افرای که به عنوان کاتالیزگر مارکتینگ یا بازاریابی شما عمل کرده‌اند می‌خواهید چگونه تقدیر کنید؟ روابط ساختمانی و متقابل یکی از فاکتور‌های بسیار مهم موفقیت در سوشیال مارتینگ یا بازاریابی اجتماعی است. پس از هرکسی که گامی در جهت بهبود نام تجاری شما برداشت قدردانی و تشکر کنید.

قانون نهم: قابل دسترسی بودن

برای اثر‌گذاری مارکتینگ یا بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید این حس را به افراد القا کنید که شما همیشه و در همه جا حضور دارید و نباید این طور باشد که بعد از انتشار یک مطلب غیب‌تان بزند. قابل دسترسی بودن به این معناست که شما باید به طور پیوسته مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا مخاطب دریابد شما همیشه حضور دارید. پس اگر می‌خواهید در بازاریابی در شبکه های اجتماعی موفق باشید، برای افراد رفیق نیمه‌راه نباشید.

قانون دهم: عمل متقابل

شما نمی‌توانید از افراد انتظار داشته باشید که وقت با ارزش خود را صرف به اشتراک‌گذاری و بحث در مورد مطالب شما کنند، اگر شما در مقابل همان کار را برای آنها انجام ندهید. اگر می‌خواهید روابط متقابلی را بین خود و افراد شکل دهید، شما هم به اشتراک‌گذاری و بحث در مورد مطالب به اشراک‌گذاری شده توسط آنها بپردازید و روابطی متقابل را با آنها شکل دهید. پس بخشی از زمان شما در شبکه‌ای اجتماعی باید صرف به اشتراک‌گذاری و بحث در مورد مطالب دیگران شود.

چند ابزار مفید برای آنان که می خواهند کمپین های تبلیغاتی خود را در چندین شبکه اجتماعی همزمان مدیریت کنند

۱- بافر (Buffer):

بافر در‌ ژانویه سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد و به سرعت توانست به یکی از ابزارهای رایگان مناسب برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی تبدیل گردد. آنقدر رابط کاربری بافر با کاربران سازگار (User-Friendlyy) است که هر فردی می‌تواند با آن کار کند و پیچیگی خاصی در آن لحاظ نشده است و حتی افرادی غیرمتخصص می‌توانند به راحتی حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کنند.

buffer

یکی از امکانات نسخه ویژه (Premium) بافر این است که مدیر اصلی حساب‌های کاربری می‌تواند به افراد دیگر دسترسی محدود دهد تا یک یا چند تا از حساب‌های کاربری دیگر را مدیریت کنند. بافر بیشتر برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی توییتر و لینکداین پیشنهاد می‌گردد.

۲- ادسنسور (AdSensor):

ادسنسور که یک پلتفورم آنلاین برای تبلیغات در تلگرام است و بیشتر در راستای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌توان از آن استفاده کرد نیز یک ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی هم محسوب می‌شود و این امکان را فراهم کرده که در کنار تبلیغات، بتوانید حساب‌های کاربری تلگرام کسب‌وکار خود را مدیریت کنید.

adsensor

در کنار امکان مدیریت محتوای تلگرام، ادسنسور امکان مدیریت محتوای حساب‌‌های کاربری توییتر، فیسبوک و لینکدین را برای مخاطبان خود فراهم کرده است.

۳- هوت‌سوییت (Hootsuit):

هویت‌سوییت که بیشتر به خاطر سیستم آنالیز قوی و گزارش‌دهی خود نیز مورد توجه متخصصان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، در کنار این امکانات فوق‌العاده به مخاطبان خود این امکان را می‌دهد تا با اتصال شبکه‌های اجتماعی خود نیز حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی خود را مدیریت کنند.

hootsuite

4- رونگار (Roonegar):

رونگار از معدود نرم‌افزارهای تحت‌وبی است که به مخاطبان خود این امکان را می‌دهد تا بتوانند اینستاگرام خود را به صورت کاملا اتوماتیک مدیریت کنند و مانند دیگر نرم‌افزارهای مدیریت شبکه‌‌های اجتماعی نیست که برای پست هر محتوای اینستاگرامی نیاز به تاییدیه دوباره محتوا وجود داشته باشد تا در حساب کاربری اینستاگرام نیز انتشار صورت گیرد.

کار با رونگار بسیار راحت است و فقط کافیست که حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی خود را به آن متصل نمایید و پست‌های خود را در آن برنامه‌ریزی کنید.

منبع : h/fardmag.ir


   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

SeaTrade & Transport

زكات علم آموختن آن به دیگران است